
A cura de Jaume Reus
L’exposició presenta una selecció de les obres i dels artistes més significatius d’un dels períodes més renovadors de l’art del segle XX a Mallorca.
El punt de partida és l’any 1969, amb la inauguració de la Galeria Pelaires, i finalitza el 1982, quan s’edita el darrer número de la publicació Neon de Suro i Miquel Barceló exposa a la Documenta de Kassel.
Les profundes transformacions econòmiques, les lluites socials, els activismes polítics o la militància de la cultura del tardofranquisme i dels inicis de la democràcia a l’Estat espanyol són el context en el qual emergeix un conjunt plural de llenguatges artístics, molts dels quals inèdits a Mallorca. La Jove Plàstica és un conjunt d’artistes diversos que formen part de la generació nascuda a partir de la segona meitat dels anys quaranta, i que actuen sota un mateix esperit col·lectiu en contra de les antiquades i conformistes institucions públiques i privades del sistema artístic mallorquí. Al llarg d’aquest període se succeiran una sèrie de grups artístics (Criada 74, Taller Llunàtic) i iniciatives col·lectives (Bes, Mostra d’Art Pobre, Ensenya 1 i 2) de manera paral·lela a les trajectòries individuals desplegades per artistes de gran rellevància contextual.
Un capítol especial mereixen publicacions com Neon de Suro, Blanc d’Ou o El Correu de Son Coc, situades en l’esperit contracultural i d’art postal internacional, així com nombroses iniciatives vinculades a la poesia visual. Les accions i les propostes transgressores en el context local d’aquests joves també anaren acompanyades de la crítica d’art entusiasta i militant de Crònica de Tres en contra de la crítica tradicionalista majoritària, o de l’aixopluc de la Galeria 4 Gats. En una societat amb plena expansió del monocultiu turístic, l’efervescència i l’alè d’aire fresc que suposa l’obra d’aquestes generacions d’artistes marca un dels períodes més intensos i significatius a les Illes Balears i ens situa, per fi, en consonància amb els contexts artístics innovadors estatals i internacionals.